Een offerte is appels met peren vergelijken

Een offerte is appels met peren vergelijken

Bij het laten installeren van een nieuwe cleanroom ga je natuurlijk niet over één nacht ijs. Naast dat er aan verplichte regels en wetgeving voldaan moet worden, heb je ook bepaalde wensen waar de cleanroom aan moet voldoen. Niet in de laatste plaats speelt ook het budget mee. Dus is het logisch dat je verschillende offertes aanvraagt. Maar soms is dat net appels met peren vergelijken.

Offertes kunnen enorm verschillen. Dat ondervonden wijzelf ook, toen we gevraagd werden om een offerte in te dienen voor een klant. Tussen onze offerte en van een concurrent zaten verschillen in kosten. Aangezien dat wij eigenlijk altijd ook concurrent zijn op prijs, gaf dat voor ons aanleiding om onze offerte grondig te analyseren.

Verschillen in kosten

Cleanrooms moeten aan strenge eisen voldoen. Dat brengt kosten met zich mee. De eisen omschreven in een URS/PvE, zijn voor iedereen gelijk. Waar de verschillen kunnen ontstaan, zijn onder meer bij de materialen die gebruikt worden, bijvoorbeeld mogelijkheden om energie te besparen en het geluidsniveau laag te houden, project aanpak en ontzorging. Bij het gunnen van een opdracht zijn dat dan ook belangrijke punten die meegenomen moeten worden. Hoe belangrijk is het dat de cleanroom niet alleen veilig is, maar ook energiezuinig is of een veel lager geluidsniveau produceert? Dit zijn aspecten die in het begin wellicht kosten met zich meebrengen, maar op de langere termijn kosten kunnen besparen.

Hoe kies je nu tussen appels en peren?

Het kiezen van de ‘juiste’ offerte is niet eenvoudig. Naast de cijfers gaat het ook om gevoel en vertrouwen: “Welke leverancier past het best bij mij?” Dat kan alleen de opdrachtgever bepalen. Daarom is het belangrijk om vooral niet overhaast te beslissen. Neem de tijd om de verschillende leveranciers te leren kennen, eventueel opgeleverde projecten te bezoeken en praat met hun klanten: hoe gaat de leverancier om met aanpassingen? Rekenen ze overal geld voor? Geven ze ook geld terug? Kortom, hoe goed word je geholpen door je leverancier. Achteraf weet de klant vaak pas of de juiste leverancier is gekozen.

Neem de tijd om te kiezen

Daarom vinden we het bij ClimaTech ook zo belangrijk om eerst in gesprek te gaan met onze klanten, zodat we samen kunnen kijken naar de wensen en de mogelijkheden en dat we duidelijk kunnen uitleggen wat dat inhoudt, ook voor de kosten. In onze ogen geeft dat een veel beter overzicht, dan wanneer je als opdrachtgever meerdere offertes voor je neus krijgt. Cijfers zeggen namelijk lang niet altijd alles.

Neem dus vooral de tijd om de leveranciers te leren kennen en zo degene te kiezen die het beste past bij jou als klant en het project dat gerealiseerd moet worden.

Terug naar overzicht

ClimaTech: “Wij bouwen niet alleen, maar denken ook met u mee.”