Zonder vertrouwen zijn we nergens

Zonder vertrouwen zijn we nergens

Met dit blog willen we een inkijkje geven in onze werkwijze en waar ClimaTech voor staat.

Vertrouwen is een van de belangrijkste aspecten in relaties. Zowel in persoonlijke, maar zeker ook in zakelijke relaties. Vertrouwen moet gewonnen worden. Een van de manier om dat te doen, is door open te zijn. Over de mogelijkheden, de verwachtingen en de resultaten. Aan beide zijden.

Het vertrouwen van iemand winnen is niet de makkelijkste opgave. In de bijna 30 jaar dat we actief zijn, weten we dat als geen ander. Het eerste contact is namelijk al vaak gebaseerd op wantrouwen; een klant wil de beste cleanroom, maar wil daar natuurlijk wel de optimale prijs voor betalen. Vragen als ‘krijg ik die optimale prijs wel’ en ‘hoe weet ik zeker dat afspraken nagekomen worden’ zijn daarom logisch. Aan ons de taak om die positief te beantwoorden en zo het vertrouwen te winnen. Dit zit dan ook in onze werkwijze ingebakken.

De eerste stap die we daarin kunnen zetten, nog voor dat we over details gaan spreken, is het feit dat ClimaTech onafhankelijk is. We zijn niet gebonden aan leveranciers; we kunnen voor elk project nagaan welke leveranciers de beste opties leveren die bij de wensen en eisen van de klant passen. Uiteraard hebben we een aantal voorkeursleveranciers, omdat we hiervan weten hoe ze werken. Maar de keuze is altijd aan de klant.

Openheid en afspraken

Onze werkwijze is gestut op samenwerking met klanten. Dat begint door de lijnen kort te houden en een duidelijk aanspreekpunt te hebben. Vervolgens is het belangrijk dat er openheid is tussen ons en onze klanten. Wat zijn hun eisen, hun tijdsplanning en hun budget? Op basis daarvan kunnen wij een ontwerp maken, maar kunnen we ook aangeven of de planning en het budget toereikend zijn voor de (gewenste) eisen. Als we daar niet vanaf het begin open en eerlijk in zijn, zijn we nergens. We steken veel tijd in deze fase; liever wat meer tijd hiervoor en zo tot het juiste ontwerp van de cleanroom komen, dan er tijdens de bouw achter komen dat het ontwerp niet helemaal klopte.

Alle afspraken moeten natuurlijk worden vastgelegd in contracten. Een contract kan ook een gevoel van wantrouwen opwekken. Want wat staat er in de kleine lettertjes? Die kleine lettertjes hebben we blij ClimaTech verwijderd. De contracten zijn er om zaken te waarborgen, voor zowel klanten als voor ons. Niet op basis van wantrouwen maar juist op basis van openheid, zodat we beiden weten waar we aan toe zijn. Waar nodig, kunnen we afspraken altijd nog aanpassen. Gedurende het hele proces, van ontwerp tot validatie en onderhoud, blijven samenwerking en vertrouwen leidend. We leveren alle benodigde (onafhankelijke) expertise en houden het overzicht tijdens het project, steeds in samenspraak.

Zonder vertrouwen zijn we nergens, zowel op persoonlijk vlak als in zakelijke relaties. In zijn boek De Snelheid van Vertrouwen schrijft Stephen M.R. Covey: “Wanneer het vertrouwen afneemt, neemt ook de snelheid af en stijgen de kosten. Als vertrouwen toeneemt, neemt ook de snelheid toe en nemen de kosten af.” Zo denken we er bij ClimaTech ook over. En we weten dat onze klanten dat ook doen. Het is niet voor niets dat we met sommige van onze klanten al ruim 20 jaar samenwerken.

Vanaf nu zullen we op deze plek onze kennis delen, tips geven en ingaan op zaken die leven. De laatste blog in de mail ontvangen? Geef je emailadres dan hier op.

Terug naar overzicht

ClimaTech: “Wij bouwen niet alleen, maar denken ook met u mee.”